ندای آسمانی
ندای آسمانی

ندای آسمانی

چند لحظه با قرآن




بِسْم ِاللّهِ الرحْمنِ الرحیم



 قرآن، قانون نامه اسلام، با نظامی منسجم و اصولی مُدوّن 


سعادت دنیا و عقبی و مصونیت از شیطان در پرتو قرآن


مومن در قرآن 


راه انس با قرآن 


حفظ موضوعی قرآن و فرمان مقام ولایت فقیه

 

 


قرآن، قانون نامه اسلام، با نظامی منسجم و اصولی مُدوّن 
طرح برنامه های اسلام به صورت مسلکی اجتماعی و با اصولی منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگی فردی و اجتماعی انسانها از ضرورتهای امروز است. در این راه، قرآن کاملترین و موثق ترین سندی است که میتوان به آن اتکا کرد. با تدبر در آیات قرآن، که خود هدفِ عالی قرائت و تلاوت آن است، همگان به عیان میبینند که قرآن کتاب زندگی و آیه های آن تماماً آیه های زندگی و حرکت است: کِتاب اَنْزَلْناهُ اِلَیکَ لِتُخْرِجَ النّاس َمِنَ الظلَماتِ اِلَی النورِ و آموزه های نظری و عملی آن پیوسته و جملگی اجزای نظامی است که در آن، انسانِ دارای فطرت سلیم خدایی به انسانی کامل تبدیل میشود ـانسانی که هم دنیای متعادل و موفقی دارد و هم از عاقبت نیکی برخوردار است; انسانی که میداند با خود و خدایش چگونه باشد و با خلق به چه سان رفتار کند و عمر را چگونه سپری سازد و چگونه زندگی کند:
اِنما الْـمُومِنُونَ الذینَ امَنُوا بِالّلهِ وَ رَسولِهِ ثُم لَمْ یَرْتابُواوَجاهَدُوا بِاَمْوالِهِمْ وَاَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللّهِ اُولئِکَ هُمُ الصّادِقوُنَ.

 قرآن همچون باران 
قرآن کتاب بیداری و انذار برای همه مردمان است: سُبْحانَ الذی اَنْزَلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ لِیَکوُنَ لِلْعالَمینَ نَذیراً. بیانی برای همه مردم است: هذا بَیان لِلنّاسِ; اما هدایت و اندرزآن برای آنانی است که خود را در معرض هدایت آن قرار دهند: وَهُدَیً و مَوْعِظةً لِلْمُتقین.
پیامبر عالی مقام اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «حکایت قرآن و مردم حکایت زمین و باران است: در حالی که زمین مرده و خشکیده است، ناگاه خداوند بر آن باران میفرستد و زمین تکان میخورد، سپس بارانهای تند را فرو می ریزاند و زمین تکان دیگری میخورد و رشد می کند، آن گاه پشت سر هم نهرها را از درهها جاری می سازد تا آن که زمین می روید و گیاهانش بالیدن می گیرند و خداوند آنچه را مایه آراستگی زمین و خوراک مردم و حیوانات است از دل آن بیرون میآورد. قرآن نیز بامردمی که آن را بپذیرند چنین میکند.»

 سعادت دنیا و عقبی و مصونیت از شیطان در پرتو قرآن 
حضرت رسول (ص) فرمودند: «اگر زندگی سعادتمندان و مرگ شهیدان و نجات روز قیامت و سایه خنک روز داغ محشر و هدایت روز گمراهی را می طلبید، به درس قرآن وتکرار آن بپردازید که قرآن کلام خدای مهربان و عامل حفظ شما از وسوسه های شیطان ومایه سنگینی میزان اعمالتان است.»

 مومن در قرآن 
قرآن ناطق، امیر مومنان، امام علی (ع) بخشی از تاثیر قرآن را در روح و جان مومن چنین توصیف کرده اند: «مومنی که قرآن می خواند مِثل ترنج است که هم خوش بوست و هم خوشمزه; مومنی که قرآن نمی خواند مِثل خرماست که طعمی خوش دارد، اما رایحه ندارد.»

 حفظ قرآن راه انس با قرآن 
تاکید بر حفظ قرآن از این روست که مسئولیتی در پی آن است: حراست و نگهبانی ازمحفوظات و از دست ندادن فیض حضور آیات الهی در سینه و حافظه، که این خود موجب انس با قرآن است. حافظ قرآن زمانی حق قرآن را ادا می کند که دست کم محفوظات خود را نگه دارد; و باقی ماندن آن متضمّن مداومت بر تلاوت آنها و مرورذهنی است; و از همین جا انس با قرآن پدید می آید. رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند:« قرآن مِثل شتری است که زانویش بسته شده باشد: اگر صاحبش از زانوبندهای آن مواظبت کند، شتر را نگه میدارد و اگر از آن غافل شود، شتر میرود. حافظ قرآن نیز اگردر خلال شب و روز آن را بخواند، به یادش می ماند و اگر به آن نپردازد، از یادش میرود.»

حفظ موضوعی قرآن و فرمان مقام ولایت فقیه
آنچه تا کنون درباره اهمیت توجه به مفاهیم قرآن و نقش حفظ قرآن در ایجاد انس با قرآن گفتیم ـ همه در حفظ موضوعی آن جمع است; زیرا قرآن کتاب تدبّر و اندیشه و علم است و با این کار، علاوه بر حفظ قرآن همراه با صحیح خوانی آیات، با مفاهیم آن نیز آشنا می شویم; آن هم به شکل کاربردی و عملی، یعنی تک تک آیات جای خود را در زندگی ما پیدا میکنند. این اقدام بر اساس فرمان و ارشادی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه العظمی خامنهای، دامت برکاته، صادر فرمودند: «در کنار روخوانی صحیح قرآن، باید فراگیری معانی آن نیز در جامعه گسترش یابد.» یا اَیُّهَا الذینَ امَنوُا اَطیعُواللّهَ وَاَطیعُو الرسوُلَ وَ اُولِی الاَمْرِ مِنْکُمْ.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.